Skip to main content

“Jika Aku sebagai Tuhan dan Gurumu sanggup membasuh kaki kamu, maka haruslah kamu saling membasuh kaki sesama sendiri. Aku telah memberi teladan kepada kamu semua. Lakukanlah apa yang telah Kulakukan untukmu…” Yohanes 13:14-15 (AVB)

Leadership is about adding value to others. Yesus tidak melarang kita utk jadi besar dan berpengaruh, tetapi Dia kerap memberitahu bagaimana, dengan cara yang benar. Cara untuk menjadi besar adalah melayani, punya hati seorang hamba (servant heart). Strength is for service. Gunakan apa yang kita ada untuk menjadi berkat kepada orang lain.

Tidak perlu berfocus untuk memiliki position yang tinggi, jawatan yang hebat-hebat. Belajarlah bagaimana memberikan pelayanan terbaik di posisi manapun kita berada. Sebaik mungkin punyailah hati seorang hamba. Jika dari awal kita belajar melayani dengan baik, pada saat kita memiliki posisi yang tinggi kita akan tetap terbiasa memberikan pelayanan yang baik. Hati seorang hamba adalah orang yang mendedikasikan hidupnya utk melayani orang lain, untuk memuliakan Tuhan dalam segala hal.

Saya berdoa agar kita semua sentiasa memiliki hati seorang hamba dalam pelayanan kita. Lakukan tanpa bersungut-sungut dan sentiasa memberi yang terbaik. Ingatlah, *Leadership is about Servanthood*. Jangan hanya bertumbuh secara “Rohani” sahaja. Itu bukan final goal. Hasilkan buah untuk menghasilkan benih seterusnya.

Tuhan Berkati semua!

– Ps Andy

Leave a Reply

Close Menu

Pejabat BWCCDCC

63-3 (3rd Floor), Jalan Dwitasik 2, Bandar Sri Permaisuri, Kuala LumpurE: info[at]bwccministry.org T: 011 2161 7054